Resrättighet?

Fråga: Jag och min man åkte hem från Mallorca i veckan. Maken skulle fälla bak stolen men mannen som satt bakom sa att han inte fick det för han hade en laptop som inte fick plats då. Han satt och såg på en film.
Har man rätt att göra så?

PS. Hade det gällt att han ätit mat så hade vi förstått.

Svar: Att samsas med obekanta (och ibland bekanta) som man delar resandet med med är svårt. Nu börjar den stora resesäsongen vilket ger mig anledning att reda ut några begrepp. Alltså: alla som färdas med ett allmänt transportmedel som tåg, båt flyg har rätt till samma slags utrymme, fysiskt och ljudmässigt. Det betyder att ingen kan kräva att den framför ska avstå från att fälla ryggstödet på flygplansstolen bakåt, men ingen kan heller kräva att den som sitter bakom ska avstå från att titta på sin laptop. Man måste samsas, helt enkelt.

Din man borde ha sagt till den bakomsittande att stolsryggen kunde fällas halvvägs, och han som tittade på sin laptop borde ha svarat att okej, då skulle han flytta sin laptop närmare sig. Inte ultimat för din man som antagligen ville fälla stolsryggen helt bakåt, men inte heller det mest bekväma läget för laptop-mannen – båda hade behövt ge efter litegrann för den andra personens skull och säkert hade resan då fungerat uthärdligt både för din man och laptop-mannen.

Samma sak är det med armstöden som en del resenärer tror är till enbart för deras skull, de anser sig ha så kallad rätt till armstöden på båda sidorna. Varför de tror så kan man undra – hur tänker de? Eller tänker de alls? Dessa armstödsbekvämligheter ska användas av båda de resenärer som sitter närmast dem. Råkar man ut för en egocentrerad medresenär som parkerar sina armar på båda stöden säger man vänligt ”vill du ha stödet till höger så tar jag det till vänster” eller vad det nu blir. Om man bara vänligt påpekar för den som gör ett uppenbart obetänksamt fel att det går att rätta till gör man förmodligen vederbörande en tjänst – istället för att att sitta ilsken under resan skapar man en hygglig stämning.

Ljud på resor är likaså ett irritationsmoment, någon har läckande hörlurar, någon skruvar upp ljudet på sin laptop, och detta kan man också milt säga till; ungefär ”ursäkta men din musik hör alldeles för tydligt, kan du skruva ner tack.” Egentligen ska kabin- eller tågpersonalen säga ifrån men alltför många i den staben gör ingenting åt de svårt självupptagna resenärerna utan hoppas säkert att problemet ska lösa sig av sig självt.

Det gör det inte.

Magdalena Ribbing

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
Undrar du över något som handlar om rätt och vettigt sätt? DN:s folkvettsexpert Magdalena Ribbing svarar och ett urval publiceras här. Obs: utan rätt e-postadress och fungerande mejlbox nås du inte av svaret! Ställ din fråga till etikett@dn.se

 Tidigare inlägg

Senare inlägg