Tunnel skapar ny debatt om Stonehenge

Alla som har besökt Stonehenge har haft anledning att fundera över vem som egentligen stod för trafikplaneringen runt den annars magnifika platsen. Sedan årtionden var det varit biltrafiken och inte stenmonumentet som härskade över slätten. Och smattret från en och annan helikopter från den näraliggande RAF-basen Boscombe Downs.

Den minst sagt brusande A303:an passerar bara ett par hundra meter från stenstoderna medan en mindre väg (A344), som också den ofta var igenproppad med osande bilar, fram till 2013 ledde till den alldeles för snålt tilltagna parkeringsplatsen. Faktum var att vägen gick så nära Hälstenen att staketet som skilde vägen från området trängdes med stenen om utrymmet.

Nu är A344 borta men A303 har fortsatt att bygga en ljudkuliss några hundra meter från de stående stenarna. Fram till nu. För i dag, tisdag (12/9), beslutade den brittiska regeringen att satsa 16 miljarder kronor på en ny väg och en ny tunnel förbi Stonehenge, femtio meter längre bort än var vägen går i dag. Och därmed också göra stenformationen osynlig för passerande bilister – lite trist.

Men alla är inte nöjda. Att gräva i marken kring Stonehenge är att ge sig ut på helig arkeologisk mark.

Skådespelaren Tony Robinson säger till The Independent att den nästan tre kilometer långa tunneln är ”det mest brutala intrånget i stenålderslandskapet hittills”.

Det brittiska fornminnesämbetet är av en annan åsikt liksom transportministern Chris Grayling:

– Den här regeringen tar ett stort beslut för Storbritanniens framtid och den här storsatsningen i sydväst kommer att ge ett lyft för hela regionen.

Tony Robinson pekar å sin sida på det arkeologerna med tiden blivit allt mer medvetna om – Stonehenge är inte enbart det vackra, cirkelformade monumentet utan ett helt område som sträcker sig så långt ögat når. Ofta med sina fynd dolda under markytan.

Olika upptäckter ger honom rätt. Bland annat 90 stora stenar, eller hålen efter dem, som hittats under jorden och som en gång har utgjort ett kanske ännu mäktigare byggnadsverk och som upptäcktes inom området 2015.

Också organisationen The Stonehenge Alliance oroas och anser att tunnelplanerna kommer att orsaka ”svår och beständig skada” på landskapet:

– Projektet måste göras om helt, inte bara en mindre förändring som hotar att skada det ikoniska landskapet, säger Kate Fielden från The Stonehenge Alliance till tidningen.

Och det finns säkert skäl att vara försiktig. För även om alla vill ha bort biltrafiken runt Stonehenge så gäller det att inte gräva ned den på en plats som man kanske får ångra lite längre fram.

Stonehenge har i sina olika former stått på platsen i 5.000 år och kommer så att göra i ytterligare några tusen – om människan inte ställer till det. Ingen av de bilar som nu köar för att ta sig fram längs A303 kommer att överleva de vackra stenarna.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
Clas Svahn är journalist på Dagens Nyheter och internationell samordnare i Riksorganisationen UFO-Sverige. Han har undersökt ovanliga fenomen och händelser sedan 42 år och är en kritisk men intresserad granskare av ”det okända”.

 Tidigare inlägg